روایتپردازی افسانهها و اسطورهها در سرودههای مهدی اخوان ثالث و بدر شاکر السّیّاب
نویسندگان
چکیده مقاله:
روایت، چه در شکل داستان منثور و چه به شکل منظوم آن در جهان بیشمار است و نوع نگاه راوی (شاعر یا نویسنده) برای بیان روایت، سبب گوناگونی در شکل روایتهای ادبی شده است. بیان روایی افسانهها و اسطورهها در شعر بهمنظور تأثیر بیشتر در مخاطب و نیز فراهم آوردن بستری مناسب برای بیان آنچه که بهدلیل شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، بازتاب و بازگویی بیپرده و صریح آن توسط هنرمند امکانپذیر نیست، در سرودههای بسیاری از شاعران متعهد چشمگیر است. پژوهش پیش رو، جستاری است در روایتپردازی افسانهها و اسطورهها در آثار روایی دو شاعر نوگرای معاصر ایرانی و عراقی، مهدی اخوان ثالث و بدر شاکر السّیّاب که نشان میدهد سرودههای روایی این دو شاعر، نه بازسازی افسانهها و اسطورهها بلکه بیان مضمون و مفهومی امروزی در قالب داستانی اسطورهای است. اخوان و سیّاب از اسطوره برای بیان اهداف انقلابی خود بهره میگیرند اما شکست آمال و آرزوهای انقلابی، سبب چیرگی یأس و ناامیدی بر روح آنها میشود و در چنین اوضاعی، فضای حماسی اسطورهها به روایت درد و رنج توأم با ناکامی و ناامیدی تبدیل میگردد.
منابع مشابه
مضامین اجتماعی در اشعار بدر شاکر السیاب و مهدی اخوان ثالث
شعر در برهه ای از زمان و مکان یکی از ابزارهای قوی و رسا در بیان موضوعات و مسائلی است که در ذهن شاعر موج میزند؛بطوریکه شاعر با بیان مشکلات و واقعیتهای موجود در جامعه و یا زندگی شخصی خود، با زبان شعر، بهتر از هر شخص دیگری میتواند حق مطلب را بیان نماید. از طرفی،مسائل اجتماعی در عصر جدید به پیچیده ترین شکل در جامعه ی انسانی ظهور می کند و شعر معاصر نیز انعکاس واقعیتهای انسانی را وظیفه ی خود می داند...
دغدغههای سیاسی در شعر بدر شاکر سیّاب و مهدی اخوان ثالث
اصطلاح «نوستالژی» یا همان «غمغربت» و «دلتنگی» در دورهی معاصر و به دلیل رویدادهای سیاسی و اجتماعی، رنگی دیگر به خود گرفته است. سیّاب و اخوان ثالث، به دلیل مواجه شدن با ناکامیهای سیاسی مشترک، نوعی دلتنگی سیاسی در سرودههای آن دو سایه افکنده است؛ و ناامیدی سیاسی، از بنمایههای اصلی شعر این دو سراینده به حساب میآید. استفاده از نمادهای طبیعی و اسطورهها، از ابزارهای دو شاعر در ترسیم نوستالژی سیا...
متن کاملبررسی تحلیلی تطبیقی نماد در شعر مهدی اخوان ثالث و بدر شاکر السیاب
این پژوهش به بررسی تحلیلی- تطبیقی نماد در شعر مهدی اخوان ثالث و بدرشاکر السیاب اختصاص یافته است. نگارنده در فصل اول به کلیات می پردازد و بعد از اینکه تعریف روشنی از نماد، نشانه، علامت، سمبول و تمثیل ارائه داده، نماد را در گستره ی دانش بلاغت مورد بررسی قرار داده و به پیوند طبیعت، اسطوره و نقاب با نماد پرداخته است. در فصل دوم سمبولیسم را در ادبیات غربی و بازتاب آن را در ادبیات فارسی و عربی مورد ک...
دغدغه های سیاسی در شعر بدر شاکر سیّاب و مهدی اخوان ثالث
اصطلاح «نوستالژی» یا همان «غمغربت» و «دلتنگی» در دورهی معاصر و به دلیل رویدادهای سیاسی و اجتماعی، رنگی دیگر به خود گرفته است. سیّاب و اخوان ثالث، به دلیل مواجه شدن با ناکامیهای سیاسی مشترک، نوعی دلتنگی سیاسی در سرودههای آن دو سایه افکنده است؛ و ناامیدی سیاسی، از بنمایههای اصلی شعر این دو سراینده به حساب میآید. استفاده از نمادهای طبیعی و اسطورهها، از ابزارهای دو شاعر در ترسیم نوستالژی سیا...
متن کاملغربتگزینی در شعر بدر شاکر السیاب
غربتگزینی یا اغتراب در معنای عام کلمه، پدیدهای است که سـابقهای به قدمت زندگی بشری داشته و همـواره یکی از دغدغههای زندگی بشری بوده است؛ زیرا چه بسیار افرادی که از اجتماعات انسانی گریزان بوده و یا از نحوهی عملکرد حاکمان خود، تنفر داشتهاند که در هر دو صورت زمینهی پیدایش این پدیده در میان افراد بشری فراهم گردیده است. سابقهی این امر نیز در معنای خاص، یعنی غربتگزینی ادبی که مدّ نظر این مقاله ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 1
صفحات 81- 94
تاریخ انتشار 2015-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023